GIS-pohjainen toimintamalli henkilöautoliikenteen tuottaman CO2-päästön arviointiin

“Ilmastoystävällinen kaavoitus (ILKA)” -hankkeen loppuraportti

Kirjoittajat

  • Heidi Määttä-Juntunen Oulun yliopisto
  • Janne Pöllänen
  • Jarmo Rusanen Oulun yliopisto

Abstrakti

Ilmastoystävällinen kaavoitus -hankkeessa kehitettiin paikkatietopohjaista toimintamallia henkilöautoliikenteen tuottaman hiilidioksidipäästön arviointiin eri kaavoitustilanteissa. Arviontityökalussa sovelletaan ArcGIS-paikkatieto-ohjelmiston olemassa olevia työkaluja, ja sen kehittäminen tehtiin kahden kaavoituksen tapausesimerkin kautta. Asemakaavatason esimerkkinä käytettiin Oulun Hiukkavaaran asuinaluetta ja yleiskaavatason tapausesimerkissä tarkasteltiin uuden asuinalueen sijoittamisen päästövaikutuksia. ILKA-hankkeessa tehtiin myös pilottikokeilu GPS-pohjaisen aineiston tuottaman henkilöautojen polttoaineenkulutustiedon mallintamisesta tieverkostoon. Hankkeessa tehtyjen tarkasteluiden perusteella ilmastoystävällinen kaavoitus on yhdyskuntarakennetta tiivistävä sekä liikenteen sujuvuutta painottava. GIS-menetelmien nähdään toimivan päätöksenteon tukena.

Viittaaminen

Määttä-Juntunen, H., Pöllänen, J., & Rusanen, J. (2021). GIS-pohjainen toimintamalli henkilöautoliikenteen tuottaman CO2-päästön arviointiin: “Ilmastoystävällinen kaavoitus (ILKA)” -hankkeen loppuraportti. Nordia Tiedonantoja, (2), 1–44. Noudettu osoitteesta https://nordiatiedonantoja.journal.fi/article/view/102354